E.L. James
Darker
Amsterdam: Prometheus, 2017
555 p.
9789044636567 (paperback)

Sputteren en spuiten

ROMAN. Hij stond een paar weken in de bestseller-top-10, de mannenversie van het erotische succes Vijftig tinten grijs, en heet Donkerder. Lazen we eerst een trilogielang met rode oortjes - of gapend - hoe Anastasia Steele wordt ingewijd in het sm-universum van Christian Grey, nu is het meneer zelf die zijn fascinatie voor Ana uit de doeken doet.

Voor wie het vergeten is: de megabestseller van E L James uit 2011 is de geschiedenis ingegaan als seksuele revolutie van mevrouw Modaal. Die is geëmancipeerd, wil ook seks, maar wil in de liefde toch graag behandeld worden als prinses. Dat onze Ana door haar baasje lustig richting handboeien en zweepjes wordt geduwd, bleek een schot in de roos, gelet op de wereldwijd 150 miljoen verkochte exemplaren en de grote animo voor de boekverfilming.

In de Tinten-trilogie draait het om de belevingswereld van Ana, die na een grensoverschrijding in het sm-spel uiteindelijk met haar narcistische droomprins breekt. In Donkerder lezen we het liefdesverhaal vanuit het perspectief van Christian, en gaat het verhaal verder: hij wil Ana heroveren. We duiken in de binnenwereld van de door een nare jeugd getroebleerde en nu o zo onzekere zakentycoon. Man en emotie, we zijn goed bezig.

Dat innerlijk beleven van Chris gaat ongeveer zo, in een i…Lees verder

In deze tegenhanger van ‘Vijftig tinten donkerder’, het tweede deel uit de wereldwijde succesreeks van de schrijfster E.L. James, vertelt de steenrijke en door jeugdtrauma’s gekwelde Christian Grey zijn kant van het verhaal over zijn liefde voor Anastasia Steele. Zij is voor hem meer dan een onderdanige in een sm-relatie. Hij wil haar na hun scheiding in deel 1 terug en doet zijn best een minder dominante controlefreak te zijn. Uiteindelijk lukt dat, waarna een huwelijk volgt. Omdat ‘Donkerder’ de andere zijde van hun liefdesverhaal belicht, heeft E.L. James ervoor gekozen uit het tweede deel de nogal rijkelijk aanwezige dialogen en e-mailcorrespondentie letterlijk over te nemen, een truc die niet lang boeit. De talloze seksscènes worden mede door de wat slappe stijl op den duur nogal saai. Merkwaardig is dat de cliffhanger uit ‘Vijftig tinten donkerder’ in dit boek niet voorkomt, hoewel hij voor de derde aflevering van de serie van belang is. Het lijkt erop dat James het succes uitme…Lees verder

Over E.L. James

CC BY-SA 2.0 - Foto van/door ActuaLitté

Erika Leonard, geboren als Erika Mitchell, (Londen, 7 maart 1963) is een Brits schrijfster die bekend werd met haar erotische romantrilogie Fifty Shades of Grey (in het Nederlands vertaald als Vijftig tinten grijs), die ze schreef onder het pseudoniem E.L. James en waarvan er wereldwijd al 65 miljoen zijn verkocht waarvan 1,7 miljoen in Nederland (stand december 2012). Ze begon pas in 2009 met schrijven, toen ze de website FanFiction.net ontdekte, waar ze onder de naam Snowqueen's Icedragon schreef.

Leonard woont in Londen, met haar man en twee zoons. Voordat ze succes met schrijven had, werkte ze bij een televisiezender in Londen.

Prijzen

• 2012, Time 100, door Time, genoemd bij de 100 meest invloedrijke mensen in de wereld