Grey
E.L. James
Grey
Amsterdam: Prometheus, 2015
559 p.
9789044630039 (paperback)

Erotische roman in dagboekvorm van de Engelse bestsellerauteur E.L. James (pseudoniem van Erika Leonard, 1963). Het boek verschijnt als nieuw deel in de 'Vijftig tinten grijs'-serie, maar is nu geschreven vanuit Christian Grey. Net als in het eerste deel gaat het over de steenrijke miljardair Christian Grey, die als een blok valt voor de onschuldige, maagdelijke studente Ana. Hoewel de kennismaking, de ontwikkeling en de problemen in hun liefdesrelatie exact hetzelfde zijn, doet de perspectiefwisseling veel. We volgen niet het vrouwelijk, maar het mannelijk perspectief. De mannelijke lust en fantasie staan centraal. Al direct bij de eerste ontmoeting van Grey met Ana als zij hem komt interviewen, slaat zijn fantasie op hol. Problemen ontstaan als hij haar meeneemt naar zijn 'SM-speelkamer' en zij een contract moet tekenen. Het verhaal is hetzelfde, maar het boek is nergens saai. Integendeel: het zindert nog meer van erotiek en seks. Ook de psychologie van Grey en zijn jeugdtrauma's ko…Lees verder

Over E.L. James

CC BY-SA 2.0 - Foto van/door ActuaLitté

Erika Leonard, geboren als Erika Mitchell, (Londen, 7 maart 1963) is een Brits schrijfster die bekend werd met haar erotische romantrilogie Fifty Shades of Grey (in het Nederlands vertaald als Vijftig tinten grijs), die ze schreef onder het pseudoniem E.L. James en waarvan er wereldwijd al 65 miljoen zijn verkocht waarvan 1,7 miljoen in Nederland (stand december 2012). Ze begon pas in 2009 met schrijven, toen ze de website FanFiction.net ontdekte, waar ze onder de naam Snowqueen's Icedragon schreef.

Leonard woont in Londen, met haar man en twee zoons. Voordat ze succes met schrijven had, werkte ze bij een televisiezender in Londen.

Prijzen

• 2012, Time 100, door Time, genoemd bij de 100 meest invloedrijke mensen in de wereld