Joop Van Helmond
Mistaken
2
Amsterdam: Anthos, 2011
350 p.
9789041417091 (paperback)

De uit Ierland afkomstige Neil Jordan (1950) is meer bekend als filmmaker (o.a. The Crying Game, 1992, Oscar-winnaar, en Michael Collins) dan als romanschrijver. Toch is dit al weer zijn tweede roman sinds de doorbraak met ‘Schaduw’ in 2004 (en de vijfde sinds zijn debuut in 1979). ‘Evenbeeld’ speelt voor een groot deel in Dublin, waar de jongen Kevin merkt dat hij vaak voor een ander wordt aangezien. Die ander, uit een rijkere buurt en met een lossere moraal, neemt min of meer bezit van Kevins identiteit. Gewild en ongewild wordt zijn leven mede door zijn dubbelganger bepaald, en na diens dood legt Kevin voor zichzelf en voor diens dochter (die daardoor ook een beetje zijn dochter wordt) de puzzelstukken samen. Het verhaal ontrafelt in flashbacks, wordt verteld als aan een keukentafel, krijgt een sfeer van melancholie afgewisseld door vlagen lentezon. Langzaam bouwt de spanning op naar een verrassende climax, en al die tijd blijft op de achtergrond die zeurende vraag naar wat een ide…Lees verder

Over Neil Jordan

CC BY-SA 2.5 - Foto van/door Franz Richter (User:FRZ)

Neil Jordan (Sligo, 25 februari 1950) is een Iers filmregisseur, schrijver en producent. Zijn films hebben vaak een politiek en emotioneel geladen karakter, en gaan over de donkere kant van de menselijke psyche.

Hij werd geboren in county Sligo in Ierland, en begon zijn carrière met het schrijven van korte verhalen. Zijn eerste speelfilm die hij zowel schreef als regisseerde was Angel (1982). De film werd goed ontvangen. Daarna maakte hij een aantal films die hem wereldwijd bekendheid gaven, waaronder de misdaadfilm Mona Lisa met Michael Caine (1986), de thriller The Crying Game met Stephen Rea als de onwillige IRA-'vrijwilliger' (1992) en de horror-fantasy-dramafilm Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles met Tom Cruise en Brad Pitt (1994).

Filmografie